Page

Thursday, 30 October 2014

Nasib melayu tahun 2017


DATE : 2/JANUARY'S 2017


PARTI MEMERINTAH : UMNO

KADAR HUTANG NEGARA SEMASA : 2 TRILION

HARGA MINYAK RON95 : RM6.80 SELITER

MELAYU PENDATANG 

KISAH MELAYU SATU MASA DAHULU


SATU MASA DAHULU.....

MELAYU MEMILIKI TANAH SENDIRI....

RUMAHNYA BESAR....

SEKITAR TANAHNYA LUAS....

DIWARISKAN TURUN TEMURUN....

MELAYU DAHULU MAMPU BERKEBUN HASIL TANAMAN....

MELAYU DAHULU MAMPU MENTERNAK HAIWAN BELAAN.....

MELAYU DULU BANGSA MERDEKA.....

MELAYU DULU BUKAN BERHUTANG....

MELAYU DULU BERSATU PADU.....

DATANG NYA PENJAJAH..... SEMUA KEISTIMEWAAN MELAYU HILANG.....

KINI PENJAJAH SUDAH TIADA....

TETAPI NASIB MELAYU MASIH TIADA BERUBAH....

PENGGANTI PENJAJAH SAMA WALAU TIADA SERUPA....
SUDAH MAHU MASUK 60 TAHUN.... NASIB MELAYU BELUM TERBELA....

KINI APA YANG ADA SEMAKIN TERGADAI.....

PULAU UTARA SUDAH LAMA HILANG.....

TANAH DI TENGAH IBUNDA PERTIWI SUDAH SEMAKIN MENGHILANG....

KINI TANAH DISELATAN JUGA DALAM PROSES YANG SAMA....

MUNGKIN SATU HARI MELAYU SENASIB PALESTIN BARU MAHU TERGADAH KESAL AGAKNYA......

OH MELAYU KU.........




Wednesday, 29 October 2014

Tradisi kalah PRU

Tradisi kalah PRU

"Kita harus ambil risiko meninggalkan Anwar dan semua seangkatan dengannya, dalam Pakatan atau di luar Pakatan."
(Maksudnya):
Barisan pemimpin lama seperti Abdul Hadi Awang, Lim Kit Siang, Dr Mahathir Mohamad, Hanif Omar, Musa Hassan, Musa Hitam, Muhyiddin Yassin, Ibrahim Ali, Abdul Hamid Mohamed, Mohd Noor Abdullah dan semua yang seangkatannya - sama ada dalam bidang politik, budaya, korporat, agama, seni, sosial, kehakiman, sastera, kepolisan dan media.
(Saya boleh sebut nama-nama lain tetapi memadai setakat itu. Ingat, mereka itu "di dalam dan luar Pakatan") - Petikan dari Fathi Aris Omarselaku editor Mkini.

Mengekalkan mereka mereka ini maka KEKAL KALAH !!!
Kita telah lama melakukan ritual lama seperti berdemo, bantah itu ini,hantar memorandum dan sebagainya hingga ada aktivis ditangkap diterajang,diludah namun adakah tindakan ini mampu tumbangkan BN?
Umum semua tahu,kita TARGET untuk tumbangkan BN hanya melalui PRU. Kita berkempen mendedahkan salah laku BN.. tak cukup dengan itu kita rancang strategi2 traditional seperti berdemo , flash moob ceramah2 sentiasa tampa putus asa. Namun kenapa BN masih kekal dan menang menjadi pihak eksekutif memerintah negara kita?
Semua tahu kita kalah sebab penipuan SPR. Mereka diarah / merancang resepi kekal BN. contoh menipu undi, tukar kertas undi,black out, beri pendatang asing mengundi, dakwat kekal yg tak kekal,pergunakan media mainstream tv3.RTM ,akhbar melapur berita berat sebelah dan bermacam2 lagi selagi aianya TIDAK DIBANTAH.


Dah tahu punca kalah tapi masih belum ada pendakwaan dan tindakan.
Ya,kita sedar punca kita kalah PRU, adakah dengan berdemo bantah /langar pintu,berceramah,flash moob ini membawa meseg kepada SPR / JPN dan mereke insaf bertaubat serah diri buat pengakuan begitu?
Jelas ada penipuan,, sudah tentu ada individu terlibat.. yang mengarah menipu.. yang menurut perintah dan segala yang terlibat WUJUD!!! malangnya sebab kita leka menlakukan tradisi purba inilah mereka2 ini selamat dan selesa.
Kenapa tiada pendakwaan kepada mereka? tidak adakah satu makanisma yang mengerakkan jawatankuasa bagi menyiasat,tunjuk bukti dan mendakwa mereka2 ini kepenjara? Jika kita tidak lakukan sesuatu maka sia sialah kita berdemo2.. gaduh degan penguakuasa dan lain2 yang menjadi MAKANAN media belah sana memburuk2 kan lagi kita.
Kurang 3 tahun lagi PRU.. jika Najib membaca sokongan kepada BN kini sedang kuat,tak mustahil Najib membubar parliaman awal dalam masa sama kita terkebil2 dan hadap lagi penipuan skrip sama semasa kita buang undi kelak.
Tak ada action, tindakan pimpinan kita hanya menjurus kepada gaduh sesama sendiri, Rebut jawatan,cantas mencantas dan membesarkan pengaruh sesama sendiri. Agenda roundabout yang hanya berlegar2 dalam bulatan tampa perancangan SERIUS untuk tukar kerajaan masih berjalan.....

Wednesday, 22 October 2014

Propaganda,kaedah mengolah situasi

Tajuk : Propaganda,kaedah mengolah situasi

Mari belajar ilmu propaganda. Korang baca politik bagaimana? 

Korang baca isu Anjing panas lepas tu dok main2 isu anjing ikot trend bukan? Berbeza dengan gua. Gua baca ini propaganda yang dinamakan teknik "Mengolah situasi ".
Kalau dalam movie, Perompak bank nak merompak bank.. mereka cipta satu jenayah di tempat lain supaya polis2 sebuk pada jenayah tersebut,belakang mereka rompak bank di tempat lain.

Ok, contoh : Kerajaan menaikkan harga minyak. Bagaimana untuk menarik perhatian rakyat kearah lain supaya isu minyak ni boleh DIAM ?
Ada banyak cara sebenarnya.
- Mereka boleh dengan sengaja melakonkan kes culik di perairan Sabah dan memaksa semua media tumpu dan bubuh dimuka depan berhari hari. Kita semua bercerita tentang Sabah bla bla bla sampai lebam. Berjaya tak lupa isu minyak?
- Mereka boleh creat story pelik2 contohnya penganjuran pegang anjing. Bukan main kecoh isu sensitif nih kat mana mana media mainstream baik media social amnya. Berjaya kita lupa HARGA MINYAK NAIK bukan?


So, mari kita kembali kepada isu2 penting terutamanya bab rakyat hidup dalam tekanan. Abaikan propaganda dan focus pada isu semasa yang melibatkan kos sara hidup tinggi yang menjadi punca kita abaikan masa bersama famly,ibadah,ibu bapa semata untuk cari duit kerana keperluan yang tidak pernah mencukupi.
Gua tak mau tulis panjang sebab naluri pembaca sebenarna malas nak baca sampai habis. Kadang tu tengok panjang jer skip..Oh ya.. setiap artikal yang gua tulis ni gua akan update di blog gua King Of Goblok ( Zaman ini zaman EDAN ) supaya boleh dirujuk memandangkan FB hanyalah platform sementara yang susah untuk cari balik bila kita nak cari buat rujukan.
Kbai....
King Jason Ori
Penulis dan pengkritik Pakatan Rakyat
‪#‎KingTakSelamanyaKing‬

Tuesday, 21 October 2014

Sihir Kapitalis - Part 1 ( Pengenalan )

K - Kerana
P - Penggundi
D - Dunggu
N- Negara
K - Kucar 

K - Kacir...
..

Tu lah KPDNKK .. di bubuhnya menteri 
PEMBODEK NOMBOR 1.


Kerja malas. Nak amik jalan mudah. Bila naikkan harga minyak. Semua barang berebut rebut naik. Peniaga tak hormat menteri. Peniaga peduli apa kalau menterinya pemalas. Makan gaji buta yang dikutip dari cukai rakyat.
Kita lantik menteri untuk jaga kita. Kita gajikan menteri untuk perihatin kpd rakyat. Tapi bila syaitan2 ini pegang jawatan. Dah kelaut. Habis cukong2 kaya dijaganya. Sudahnya rakyat putih mata.
Kalaulah dapat menteri ni melintas depan rakyat. Elok angkat ramai2 campak dalam tong sampah macam yg negara lain buat.
Biar menteri2 ni tahu dan sedar diri. Hoiii.. gaji kamu kami yg bayar taw bedebah!! Itu meseg yg kami nak sampaikan. Perdana Menteri cuba cubalah selami hidup kami. Kamu bukan faham ROH kesusahan rakyat pun. Lantik PM dari golongan kaya ni ni lah padahnya. Bodoh.. bukan dia tau apa pasal hidup kita camna.


Kita ni hidup tersepit. Kena sihir. Hidup untuk kerja dan bayar hutang. Itu namanya SIHIR KAPITALIS. Kerajaan kita memang nak rakyatnya berhutang. Kita kena bayar kereta dengan tax 300% mahal dari apa yg kawan2 kita yg tinggal di negara lain. Akibatnya kereta kita mahal. Bayar 1/3 dari gaji kita selama 7/8 tahun. Itu belum rumah. Juga mahal. Bayar lagi hutang selama 20 tahun.. apa ni?Tak ada kawalan harga.. sihir si kapitalis inilah yg IKAT kita dari bangkit berdemo marahkan kerajaan.
Kita biarkan diri teraniaya. Zaman kita dah susah.. zaman anak anak kita nanti bagaimana? Kita diam tak mampu buat apa. Jangan 1 hari nanti. Anak cucu kita menyumpah kita semasa mereka makan roto canai kosong sama teh tarik yg harganya RM13.50 !!!!!
King Jason Ori
Penulis dan pengkritik Pakatan Rakyat

Roundabout - Bila nak keluar dari "Cap ayam?"

Lagi 3 tahun kita diberi peluang untuk TUKAR kerajaan melalui pilihanraya.

Tidak salah tukar kerajaan org2 umno woi. Tak kiamat pon Malaysia. Malah untung sabut timbul. Jika penganti BN mentadbir lebih baik. Harapan cerah untuk negara kita pulih dari kemelut kejatuhan ekonomi yg tak ada kesudahan. Buang retorid TUKAR KERAJAAN negara huru hara.
Tak perlu gua syarah tunjuk contoh negara seperti Korea, Jepun dan lain2 yang berkali kali di tukar kerajaan oleh rakyatnya. Malah mereka sudah jauh meninggalkan kita dari segi ekonomi. Tak ada pon huru hara kan?

Lagi 3 tahun. 

Dalam masa 3 tahun nih, korang nampak Pakatan Rakyat sudah BERSEDIA KA BELUM? Jangan main main beb... kalau gagal tumbang BN.. kita kena tunggu lagi sepenggal. 5 tahun tu lama tu. Berapa banyak pulak AZAB kami nak kena tanggung lepas BN kononnya diberi mandad semula untuk tadbir negara kami.
Pakatan Rakyat secara jujurnya, gua tak nampak persediaan kearah menjadi pihak executive bagi mengantikan BN. Fail....
Jika BN itu babi.. PR juga ada babi. SEMPATKAH dalam masa 3 tahun untuk bersihkan babi babi ini semua dan menjadi kerajaan baru tampa babi?
Pengkritik bebas Pakatan Rakyat


Roundabout - Jalan berliku ke Putrajaya

Eh ada musang lah!

Kalau aku pemimpin tertinggi umno. Dan aku banyak rembat duit negara. Rasuah. Wang berbilion kat bank luar negara. Andaikata BN kalah. Setiap rembatan yg aku buat akan diadili.. aku kan di penjara! !
Apa aku nak buat untuk pastikan aku tidak dihukum? Aku akan pastikan tiapkali PRU BN tetap perintah negara sampai kiamat.

-Bagaimana cara aku buat?
Simple jer. Aku seludup org2 aku dalam PKR, PAS dan DAP.
-Bila nak mula seludup?
Lama dah aku buat. Zaman mahatdir lagi. Agents umno ni ramai dah jadi pimpinan tertinggi dalam PR. Mereka pegang jawatan penting lagi. Mereka punya pengikut yg setia. Aku support mereka dengan bagi projek2 dan lain2 cara yg aku tak boleh cerita semua.
-Apa cara "agent" umno nak kawal sokongan rakyat pada PR supaya PR tak terlalu kuat?
Oh.. apa yg sering digendang bila masa pru tiba? Kami arah mereka gendangkan isu hudud supaya atas pagar takut beri undi. Kami hidangkan video lucah pemimpin mereka yg sampai sekarang jika kamu lihat mereka tak saman pun dan tak cari pun pemfitnah itu sebab ini adalah rancangan permainan kami. Mereka mainkan isu sensitive spt isu perkauman. Dan apa sahaja isu yg boleh menyebabkan org takut, benci dan muak.

So.. gua selaku penulis dan pengkritik bebas Pakatan Rakyat mencipta istilah ROUNDABOUT iaitu Pakatan Rakyat hanya berligar ligar dalam roundabout sampai kiamat dan tidak akan rancang untuk mengambil aleh pemerintahan korup BN dan Pakatan Rakyat sendiri tidak punya calon perdana Menteri dan menteri bayangan sebab akyik bergaduh cantas mencantas sesama parti.
Kami hilang keyakinan. Tapi kami benci BN. Bagaimana kami hendak selamatkan negara dari terus diperintah penyangak jika penganti nya pon juga penyangak?
Nampak tak kenapa dah 13 kali PRU BN tetap perintah negara?

Tajuk : Sana sini semua babi


Hutang negara kini lebih 700 bilion.

Antara Hutang2 tu ialah zaman Mahathir. Skandal BMF. Bank Bumiputra lesap sebanyak 52 bilion dan berbaki 2 bilion. Lupa ya? Aku tak pernah lupa.
Mahathir sampai sekarang tak jawab mana pergi nya duit tu dia hilangkan.
Yang pasti dia ada tanah beratus ekar kat luar negara. Punya kekayaan yang luar biasa. Tak masuk dalam senarai melayu kaya. Melayu ka?
Semua tu kita biarkan sahaja. Kita disebukkan dengan SIHIR KAPITALIS. sihir ikatan komitmen berkerja keras untuk bayar hutang. Kerajaan menyihir kita dalam kita tak sedar. Sebuk kerja tak ada masa untuk fikir penipuan mereka sedang berlaku. Sihir bagaimana? Dengan menjual kereta mahal kepada rakyat sendiri. Menbiarkan harga rumah mahal menjadi dari mampu milik kpd mampu lihat. Sengaja biarkan rakyat berhutang. Jika berhutang rakyat akan diikat. Komitmen membayar hutang itulah di panggil SIHIR KAPITALIS. Bila ada kebangkitan melawan kerajaan. Mereka yg kena sihir ini tak mampu melawan.
Tak habis dengan skandal tu. Mahadir main forex. Dia guna wang dari bank negara berjudi forex. Perbuatan salah ni menjadi punca ekonomi malaysia merosot teruk tahun 97 dulu. Barapa ratus bilion wang negara hilang masa tu? Siapa yg nak pertikai? Akibat dia salah main wang negara. Kita semua diam . Tak ada pendakwaan . kalau kat negara lain sah kena gantung sampai mati org tua ni.
Mahadir guna wang negara lagi. Dia bina Putrajaya. Dalam diam dia bagi putrajaya ni kepada krony dia. Belakang tu rupanya ada nama dia. Putrajaya rupanya SEWA. selama ini kita ingat milik kerajaan. Setahun kerajaan mengunakan duit pembayar cukai beratus bilion hanya untuk bayar sewa dan maintenance. Ini semua gila. Zaman edan.
Lagi sekali mahatdir terlepas.Skandal besar besar. Tak kira yang kecik lagi. Natijah dari perbuatan beliau, negara berhutang kira kira 400 bilion pada masa itu.
Amaran bank dunia di keluarkan.
Lepas Mahatdir berenti. Dia lantik pak Lah. Zaman dolah lagi perit hidup kita. Tak cukop dengan skandal PKFZ melibatkan duit pembayar cukai sebanyak 14 bilion. (Pat belas ribu juta taw!!!! ) Bukan sikit2 anak tu. Malang juga kita. Pencuri duit tu lepas. Tak ada yang bersalah? Aneh aneh yg berlaku dalam negara kita .natijah dari melantik paklah bermula lah bala besar dalam negara kita. Beliau menaikkan harga minyak sebanyak 90 sen seliter! !! Rakyat marah.. ya. Marah buat apa? Ada demo? Ada bantahan? Demo pon tak berkesan apa. Masing2 terkena sihir si kapitalis!!
Makin lama makin meningkat hutang negara. Menaikkan harga minyak 90 sen ternyata gagal membayar hutang.Alasan mudah kerajaan untuk kaut duit tunai. Kita digula gulakan dengan macam2 benda. Mahatdir nampak pak lah mengarut dalam pentadbiran. Dia rancang tukar . Tekanan demi tekanan berlaku. Akhirnya plan madey berjaya. Dia lantik Najib. Semua rasa lega. Ingatkan najib bijak dari pak lah dan madey. Rupanya tikus baiki labu. Makin teruk . Berganda teruk bila Rosmah masuk campur.
Makin teruk keadaan negara kita. Jika madey boleh buat hutang negara 400 bilion dalam masa 22 tahun dia jadi PM. Najib lagi hebat. Sepengal dia tadbir negara campur 2 tahun baki sebelum oru14,hingga kini. Najib dah meningkatkan hutang negara melebihi 700 bilion. Amaran bank dunia kata negara yang berhutang tidak boleh melebihi kadar KDNK 55%.
Apa yang Najib buat? Bila kadar lebih 55% dia sorok jumlah tu sorok bawah karpet. Dek kerana nak tutup Hutang2 ini. Kita semua jadi balaci hamba abdi. Kononnya patriotism sygkan negara. Rakyat dikenakan cukai macam2. Kita terpaksa membayar dengan keringat kita untuk selamatkan negara kononnya.
Dalam kita tak sedar dipermainkan pemimpin negara kita, rupanya pemimpin yang kita harap akan ganti kerajaan yg teruk ni juga sama teruk. Mengarut berbagai bagai. Ini bijak kerajaan kita. Mereka tahu. Terlalu banyak mereka samun wang rakyat. Mana mungkin mereka kalah pilihanraya dan mereka ke penjara bukan? Mereka buat rancangan KEKAL BN FOREVER.
So agenda ROUNDABOUT di lancarkan lama dulu. Sejak zaman mahatdir. Meletakkan agents umno dalam PAS, DAP dan PKR. Jika kita sedar hari ini kita mula dengar dendangan UG dalam pas.. Agenda anak angkat Mahathir dalam PKR. Bagaimana tiba2 Mahathir boleh hink sultan agar pilih anak angkat dia menjadi MB baru. Lain di rancang lain jadi. Kajang move ka apa ka semua kena saylang.
Malang bukan? Nampaknya sampai kiamat BN akan memerintah negara kita. Tinggal lagi rakyat 47% hidup derita susah akibat kos sara hidup mahal kepala terhantuk. Baru nak tersedar ekonomi dah hujung tanduk.
Percayalah. Apabila gendang PRU dipalu. Masa itu "kerajaan sementara" akan rasuah rakyat dengan gula gula dan akhirnya BN sekali lagi diberi mandad.
Pembangkang buat apa? Lawan SPR pon tak daya!!! Jelas spr menipu pon siapa yg kena dakwa? Yg dedah penipuan kena tangkap. Yg menipu sengih sengih senyum muka masuk tv konon malaikat.
Pembangkang buat apa?
Bergaduh sama sendiri. sana tikam sini. Susun krony. Lawan BN tarak!!! Nak sanggah kos sara makin naik lagi la takde. Kita ni ibarat takder tuan.
Apa agenda pembangkang kali ini? Nampaknya kita sebagai rakyat akan lama hidup tersepit. .....
Hutang negara makin meningkat. Tahun depan kerajaan kutip duit kita melalui GST. Lepas tu kos sara hidup kita makin gila. Inflasi total akan melanda negara. Kita belum terhantuk memang kita takkan tahu. Tapi harap harap dengan GST ini akan bangkit gelombang baru anak muda bangkit melawan.
Kita bangkit melawan penguasa yg zalim. Penguasa yg merompak wang rakyat yang kini terdesak nak caver rompakan duit cukai rakyat yg entah kemana duut tu hilang.
Bangkit melawan bukan kerja mudah. ....
Sesukar mencari jarum dalam jerami...
King Jason Ori
PENULIS DAN PENGKRITIK PAKATAN RAKYAT.